MATTEO BASILE'
1/1

Matteo Basilé è nato nel 1974 a Roma dove vive e lavora. E' uno dei protagonisti della scena artistica italiana e tra i primi in Italia a usare la fotografia digitale, unendo arte e tecnologia e reinventando, in chiave assolutamente personale, l’idea del ritratto.

Echi di Caravaggio, la sontuosa scenografia del barocco romano, l'arte fiamminga e i personaggi deformi di Velázquez, animano gli scatti e i video dell'artista, dove si fondono scultura, architettura, pittura e cinema. Esplorando la natura dell’essere umano, l’artista ha sviluppato una narrativa suddivisa in capitoli successivi: Quel che resta della Transavanguardia (2006) The Saints are Coming (2007), Thisoriented (2009), Thishumanity (2010), Landing (2012), Unseen (2014), Pietra Santa (2016), Viaggio al Centro della Terra (2017), Stardust (2018) e Memento (2019). Una serie di passaggi indipendenti in cui l’artista affronta la sua percezione dell’esistenza.

 

L'artista ha la straordinaria capacità di conciliare idee opposte come il bello e il grottesco, il reale e il surreale, il naturale e l’artificiale. La sua ricerca si manifesta come un dialogo continuo tra oriente e occidente, tra tradizione e modernità, tra sacro e profano. Un mondo parallelo dunque quello di Matteo Basilé, fatto di bellezza e armonia, ma anche di bruttezza e caos, un grande codice contemporaneo, un universo iconografico nuovo, che sta a metà tra manierismo tecnologico e un nuovo surrealismo, dove realtà e finzione si sovrappongono nella creazione di un rinnovato immaginario collettivo, che ci attira e ci cattura.

 

Matteo Basilé ha esposto in molti tra i più significativi contesti italiani e internazionali. E’ stato vincitore nel 2002 del Premio New York; del 2007 è la prima personale in un’istituzione italiana, il Mart di Rovereto, e nel 2009 è tra gli artisti selezionati per il Padiglione Italia della 53° Edizione della Biennale di Venezia.

 

Mostre personali (selezione): Memento, nm>contemporary, Monaco, 2019; Mirror, Hongkun Museum of Fine Art, Pechino, 2019; Mater, Museo di Palazzo Bellomo, Siracusa, 2019; Falling Out of Time, United Art Museum, Wuhan, 2019; Starting From Thishumanity, Palazzo Acquaviva, Atri (TE), 2017; Viaggio al centro della Terra, Galleria Pack, Milano, 2017; Pietra Santa, MACRO, Roma, 2016; Pilgrimage – Data, Orto dell’Abbondanza, Urbino, 2014; Unseen, Museo d'Arte Moderna Vittoria Colonna, Pescara / Palazzo Collicola, Spoleto, 2014; Landing, Espace Soardi, Nizza, 2013; Landing, Galleria Guidi & Schoen, Genova, 2012; Thishumanity, Istituto Italiano di Cultura di Madrid, 2012; The Far Near - Thishumanity, Hubey Provincial Academy of Art Museum, Wuhan City, 2011; Thishumanity, Galleria Pack, Milano, 2010; Seisenzanome, Galleria Lorenzo Ronchini, Terni, 2011; Thisoriented 2nd Stage, BIASA ArtSpace, Bali, 2009; Thisoriented installation, Galleria Guidi & Schoen, Genova, 2009; The Saints Are Coming, Villa Bottini, Lucca, 2007; Apparitions, MART, Rovereto, 2007; Quel che resta della Transavanguardia, Galleria Pack, Milan, 2007; Il Nuovo Mondo, Ronchini Arte Contemporanea, Terni, 2006; Trans-Avanguardia, Il Ponte Contemporanea, Roma, 2006; No Man’s Land, Galleria Guidi & Schoen, Genova, 2006; Utopia, Museo d’Arte Moderna V. Colonna, Pescara, 2006; Prototypedomestika, Galleria De Crescenzo & Viesti, Roma, 2005; Primordial Alchemy, Galleria Pack, Milano, 2005; TM: Tribes of Memory, GNAM, Roma, 2005; I Don’t Believe It, Il Ponte Contemporanea, Roma, 2005; Mapping, Galleria d’Arte Contemporanea Patrizia Buonanno, Trento, 2005.

Mostre collettive (selezione): XIII Biennale dell’Havana, Matanzas, 2019; Purifications, Aereoplastic Contemporary, Bruxelles, 2017; Other Places, Intragallery, Napoli, 2017; Seven Doors, Palazzo della Regia Dogana, Roma, 2015; La Metamorfosi e il Simbolo Animale, Hybrida Contemporanea, Roma, 2014; Crossover - A dialog between the Chinese School of Hubei and the new Italian Art Scene, Tesa 113, Arsenale Nord, Venezia, 2013; About Caravaggio, Scuderie Aldobrandini, Roma, 2012; Mapping Identities, Galleria Guidi & Schoen, Genova, 2012; PPP. Una Polemica Inversa. Omaggio a Pasolini, Palazzo Incontro, Roma, 2012; inCollectionthree_Humanity, Pinacoteca Comunale, Oristano, 2012; Come tu mi vuoi, Galleria AMY D, Milano, 2012; Mirabilis, Spazio88, Roma, 2011; The belly of an Architect, Jarach Gallery, Venezia, 2010; Under Italian Eyes, Horizon One, Mahmound Khalil Museum, Il Cairo, 2010; Thisoriented 1st Stage, Esposizione Internazionale Biennale di Venezia, 2009; Nigredo, Ex Lavanderia, Roma, 2009; Art Italienne Contemporaine, Marlborough Galerie, Monaco, 2008; Experimenta: La nuova collezione della Farnesina, Palazzo della Farnesina, Roma, 2008; Quadriennale di Roma, Palazzo delle Esposizioni, Roma, 2008; Arrivi e Partenze. Italia, Mole Vanvitelliana, Ancona, 2008; Biennale di Alessandria, 2008; On the Edge of Vision, Victoria Hall, National Gallery of Modern Art, Calcutta, 2007; Arterritory, Musei Capitolini, Centrale Montemartini, 2007; Italia, 1980-2007, Tendenze della ricerca contemporanea, opere delle collezioni del MART, National Museum of Fine Arts, Hanoi, 2007; Nature and Metamorphosis, Emergent Italian creativity Informs Nature, U. P. Exhibition Center, Shanghai / Creative Art Center, Pechino, 2006; Sound and Vision, Museo della Città, Perugia, 2006; Face to Face: Matteo Basilé vs. Fritz Kok, Il Ponte Contemporanea, Roma, 2005; Il Male nell’Arte, Palazzina di Caccia di Stupinigi, Torino, 2005; Miracolo a Milano, Palazzo della Ragione, Milano, 2005; Greetings to Arte 2005, MART, Rovereto, 2005.

Matteo Basilé was born in 1974 in Rome, where he lives and works. His career begins in the early Nineties as one of Europe’s first artists merging art and technology. Basilé’s unique artistic research therefore succeeded in conciliating - apparently incompatible - opposing ideas such as beauty and grotesque, real and surreal, natural and artificial.

 

Exploring the nature of humankind, the artist developed his own narrative, according to successive chapters: What is Left of the Transavanguarde (2006), The Saints are Coming (2007), Thisoriented (2009), Thishumanity (2010), Landing (2012), Unseen (2014), Pietra Santa (2016), Viaggio al centro della terra (Journey to the Center of the Earth) (2017), Stardust (2018), Memento (2019). A series of independent transitions where the artist negotiated his perception of existence.

 

Basilé’s research can be considered as an interface between East and West, a dialectic that operates as a collision between tradition and modernity, between sacred and profane. Basilé’s glossary is not merely based on multicultural and timeless signs or values (timeless and multicultural), for it instead visually includes a more global idiom where the connubial between dream, fantasy and  real is no longer the predominant character of his photographs, as his own personal experience and sense of the real epitomize an utterly, recognizable and unlimited narrative. His Anti-Eroes are featured as meticulous portraits, realistic, though permeated with imaginary, and, every now and then, idealization, recalling classical history though always embedding the spirit of the present time. Formally, Basilé obliterates the antagonism between reality and imaginary, triggering a complex system of emotional sliding doors.

 

Matteo Basilé has exhibited in many of the most significant Italian and international contexts. He was the winner of the New York Prize in 2002; in 2007 he had his solo show in an Italian institution, the Mart in Rovereto, and in 2009 he was among the artists selected for the Italian Pavilion of the 53rd Edition of the Venice Biennale.

Selected Solo ExhibitionsMemento, nm>contemporary, Munich, 2019; Mirror, Hongkun Museum of Fine Art, Beijing, 2019; Mater, Museo di Palazzo Bellomo, Siracusa, 2019; Falling Out of Time, United Art Museum, Wuhan, 2019; Starting From Thishumanity, Palazzo Acquaviva, Atri (TE), 2017; Viaggio al centro della Terra, Galleria Pack, Milan, 2017; Pietra Santa, MACRO, Rome, 2016; Pilgrimage – Data, Orto dell’Abbondanza, Urbino, 2014; Unseen, Museo d'Arte Moderna Vittoria Colonna, Pescara / Palazzo Collicola, Spoleto, 2014; Landing, Espace Soardi, Nice, 2013; Landing, Galleria Guidi & Schoen, Genoa, 2012; Thishumanity, Istituto Italiano di Cultura di Madrid, 2012; The Far Near - Thishumanity, Hubey Provincial Academy of Art Museum, Wuhan City, 2011; Thishumanity, Galleria Pack, Milan, 2010; Seisenzanome, Galleria Lorenzo Ronchini, Terni, 2011; Thisoriented 2nd Stage, BIASA ArtSpace, Bali, 2009; Thisoriented installation, Galleria Guidi & Schoen, Genoa, 2009; The Saints Are Coming, Villa Bottini, Lucca, 2007; Apparitions, MART, Rovereto, 2007; Quel che resta della Transavanguardia, Galleria Pack, Milan, 2007; Il Nuovo Mondo, Ronchini Arte Contemporanea, Terni, 2006; Trans-Avanguardia, Il Ponte Contemporanea, Rome, 2006; No Man’s Land, Galleria Guidi & Schoen, Genoa, 2006; Utopia, Museo d’Arte Moderna V. Colonna, Pescara, 2006; Prototypedomestika, Galleria De Crescenzo & Viesti, Rome, 2005; Primordial Alchemy, Galleria Pack, Milan, 2005; TM: Tribes of Memory, GNAM, Rome, 2005; I Don’t Believe It, Il Ponte Contemporanea, Rome, 2005; Mapping, Galleria d’Arte Contemporanea Patrizia Buonanno, Trento, 2005.

Selected Group Exhibitions: XIII Biennale dell’Havana, Matanzas, 2019; Purifications, Aereoplastic Contemporary, Brussels, 2017; Other Places, Intragallery, Napoli, 2017; Seven Doors, Palazzo della Regia Dogana, Rome, 2015; La Metamorfosi e il Simbolo Animale, Hybrida Contemporanea, Rome, 2014; Crossover - A dialog between the Chinese School of Hubei and the new Italian Art Scene, Tesa 113, Arsenale Nord, Venice, 2013; About Caravaggio, Scuderie Aldobrandini, Rome, 2012; Mapping Identities, Galleria Guidi & Schoen, Genoa, 2012; PPP. Una Polemica Inversa. Omaggio a Pasolini, Palazzo Incontro, Rome, 2012; inCollectionthree_Humanity, Pinacoteca Comunale, Oristano, 2012; Come tu mi vuoi, Galleria AMY D, Milan, 2012; Mirabilis, Spazio88, Rome, 2011; The belly of an Architect, Jarach Gallery, Venice, 2010; Under Italian Eyes, Horizon One, Mahmound Khalil Museum, Il Cairo, 2010; Thisoriented 1st Stage, Venice Biennale, 2009; Nigredo, Ex Lavanderia, Rome, 2009; Art Italienne Contemporaine, Marlborough Galerie, Munich, 2008; Experimenta: La nuova collezione della Farnesina, Palazzo della Farnesina, Rome, 2008; Quadriennale di Roma, Palazzo delle Esposizioni, Rome, 2008; Arrivi e Partenze. Italia, Mole Vanvitelliana, Ancona, 2008; Biennale di Alessandria, 2008; On the Edge of Vision, Victoria Hall, National Gallery of Modern Art, Kolkata, 2007; Arterritory, Musei Capitolini, Centrale Montemartini, 2007; Italia, 1980-2007, Tendenze della ricerca contemporanea, opere delle collezioni del MART, National Museum of Fine Arts, Hanoi, 2007; Nature and Metamorphosis, Emergent Italian creativity Informs Nature, U. P. Exhibition Center, Shanghai / Creative Art Center, Beijing, 2006; Sound and Vision, Museo della Città, Perugia, 2006; Face to Face: Matteo Basilé vs. Fritz Kok, Il Ponte Contemporanea, Rome, 2005; Il Male nell’Arte, Palazzina di Caccia di Stupinigi, Turin, 2005; Miracolo a Milano, Palazzo della Ragione, Milan, 2005; Greetings to Arte 2005, MART, Rovereto, 2005.

Copyright © 2018 MARCOROSSI artecontemporanea

general info +39 02 89408401

Find us on

  • whatsapp
  • instagram
  • facebook
logo-privategallery.png